Om å bo alene

Etter å ha bodd alene i fire måneder har det gått opp for meg at jeg mest sannsynlig aldri skal bo sammen med mine foreldre igjen. Det er en litt skummel tanke, men samtidig fryktelig fint. Det betyr selvstendighet. Det betyr muligheten til å gjøre hva jeg vil, spise hva jeg vil, legge meg når jeg vil uten at noen forteller meg at jeg ikke kan gjøre det.

Det betyr at jeg kan bygge et fort i stua laget av stoler, laken og dynetrekk. Jeg kan bruke to timer på å lage skikkelig god, hjemmelaget mat. Jeg kan spise hvitløksbaguette til frokost, lunsj og middag om jeg vil, og magen min tillater det. Jeg kan drikke cola til hvert måltid, selv om jeg ikke gjør det.

Det er frihet, selvstendighet og herlighet. Det er sene kvelder og filmer i senga om natten.

Jeg har så lenge drømt om mitt eget sted. Et sted jeg kan dekorere som jeg vil, gjøre til mitt eget personlige hjem. Planter i vinduskarmen, tegninger og bilder hengt opp på veggene, høytalere i hvert rom som spiller yndlingssangen min, en madrass midt i rommet.

Det er mitt.

Hvordan er ditt drømmehjem? 

4 thoughts on “Om å bo alene

  1. Misunner hvert eneste sekund av hvordan din tilværelse har utartet seg de siste 6 månedene. Har drømt om mitt eget sted lenge nå, men blir nok ikke noe før jeg er ferdig med VGS.
    Av en eller annen rar grunn holder jeg huset reint når jeg er aleine hjemme, men ikke når mamma/pappa maser på meg i hverdagen.

    • Det er ganske herlig. Men det kan være greit å vente til man er ferdig med VGS og får litt orden på ting. Min situasjon er ganske spesiell, med tanke på at foreldrene mine flyttet ut, men betaler fortsatt alle regningene.

      Og ja, kjenner til den! Man får liksom mer lyst til å rydde når man er alene.

    • Såpass! Må være litt ekstra deilig når man kommer ordentlig inn i det og lærer seg å bo alene. Merker det er mye som ikke går helt greit enda. Og jada! Har faktisk gått opp et par kilo på de få månedene…

Legg igjen en kommentar

