Om å savne sommeren

Dagene blir kortere og mørkere, og det blir tyngre og tyngre å stå opp og møte hverdagen. Er det for tidlig å savne sommeren og sene, varme kvelden? Jeg får alltid høre at jeg ikke har noen grunn til å like sommeren, siden jeg sitter inne hele dagen uansett. Når folk sier det tenker jeg alltid at de bare ikke har peiling. Jeg savner ikke sommeren fordi jeg er ute ofte, jeg savner sommeren fordi jeg hater hva vinteren gjør med meg.

Jeg savner sommeren fordi jeg blir så sliten av å måtte tvinge meg selv opp hver dag. Jeg savner sommeren fordi med en gang temperaturen synker og det blir mørkere kan jeg praktisk talt kjenne energinivået mitt synke og søvnproblemene komme tilbake. Så lenge jeg kan huske har jeg hatet kulde og vinter. Da vi hadde aktivitetsdager på skolen ute i snøen spurte jeg læreren om vi kunne dra hjem hvert 10. minutt. Jeg ble sittende inne i hvert eneste friminutt, mens alle andre var ute og kastet snøballer på hverandre.

Det er vel det en kan kalle vinterdepresjon, og det er vel sånt som skjer når man bor i land som Norge. Globusen står i vinduskarmet og minner meg på stedene jeg heller ville vært enn her på denne tiden. Om jeg bare kunne kjøpe en flybillett til et varmere sted og bli der til bakken her var bar igjen.

8 thoughts on “Om å savne sommeren

  1. Uff, så kjedelig at du har det sånn Mia :( håper du kan finne på noe som kan gjøre dette bedre.

    (Høsten minner meg alltid om en sang av Brand New som jeg hørte på litt på på videregående, jeg syns den beskriver den følelsen og å savne sommeren, så godt:

    The time has come for colds and overcoats
    We’re quiet on the ride
    We’re all just waiting to get home
    Another week away, my greatest fear
    I need the smell of summer, I need its noises in my ears»)

Legg igjen en kommentar

