Om å være introvert

Hele livet mitt har jeg likt å være alene. På barne- og ungdomsskolen kom jeg med unnskyldninger ofte for å slippe å være ute blant folk. Det er ikke bare at jeg foretrekker å være alene; å være sosial, spesielt i store folkemengder eller med folk jeg ikke kjenner, gjør meg så sliten. Jeg kunne jo ikke si dét(hva ville de trodd om meg da?), så derfor måtte jeg ty til unnskyldninger.

Jeg trodde veldig lenge at jeg bare var sjenert, men det er først den siste tiden jeg har innsett at jeg egentlig ikke er det. Jeg er ikke redd for å snakke med mennesker, jeg bare orker det ikke. Jeg unngår ikke sosialisering fordi det skremmer meg, jeg bare foretrekker å være alene.

Jeg ville valgt en stille kveld hjemme med en film over en fest med masse folk anyday, og er det egentlig noe galt med det? Samfunnet vårt er så fokusert på sosiale begivenheter og høyelydte mennesker at det virker som ingen tenker på oss som blir anpustne bare av tanken på sånt. Rundt 30 % av verdens befolkning er introverter. Vi tiltrekker oss kanskje ikke så mye oppmerksomhet som ekstroverter, men vi er der.

Kanskje jeg ikke er den mest høylydte i gruppa. Kanskje jeg heller vil sitte alene med en bok enn å dra på café. Kanskje jeg ikke føler et behov for å snakke med alle rundt meg. Kanskje jeg trenger litt mer alenetid enn andre. Og det er helt greit.

Til slutt vil jeg anbefale et bra innlegg Johanne skrev om om å være introvert for en stund siden, som du kan trykke her for å komme til.

12 thoughts on “Om å være introvert

  1. Åååh, enig der. Jeg velger heller en filmkveld en å være med noen ut enten på kino eller på fest. Liker best å forholde meg til få personer samtidig, føler det blir mer «personlig» også enn om man bare raser gjennom en haug mennesker med masse stress og mas. Nei takk!

  2. Jeg trodde så mye rart og teit om meg selv helt til jeg leste det innlegget her. Jeg er jo akkurat sånn der selv. Selv om jeg elsker å være med Joakim og gjengen min så klart (gjengen fra ungdomsskolen, som er splittet nå, men fremdeles gjengen), men det er vel de eneste jeg kan være sammen med når jeg selv har lyst til å være alene, om du skjønner. Takk for at du skrev det innlegget her. Hjarte.

  3. Jeg er også en slik en, hihi. For en drøy måned siden flyttet jeg til Paris alene. Selv om jeg har venner og familie og kjæreste og alt i Oslo og er ekstremt heldig og ordentlig lykkelig, så er jeg også veldig, veldig glad i å være alene! Det er helt greit!

  4. Ååh så ufattelig bra skrevet! Du er flink.
    Alle er jo forskjellige, det er merkelig hvordan samfunnet ikke skjønner det at alle har forskjellige ønsker, meninger og behov for f.eks. alenetid.
    Personlig er jeg vel et nokså sosialt menneske, prater egentlig med de fleste tror jeg, men jeg er veldig glad i å være alene også og å være med mine få bestevenner. Det er noe av det koseligste av alt

  5. Jeg liker også det å kunne være alene med få eller en person av gangen, fremfor det å være med mange mennesker samtidig. Jeg liker også av og til å dra på en fest eller lignende, men aller mest foretrekker jeg mindre folketall som kun inneholder mine nærmeste.
    Det er også mange som kaller en kjip fordi han/hun ikke vil være med på fester så ofte som de og deres andre venner, men hvorfor det? Man ønsker kun å sosialisere seg på en annen måte, så hvorfor skal man da bli sett på som kjip?
    Bra skrevet, Mia c:

    • Det er jo mye koseligere å være på fest når det er få mennesker og man kjenner alle! Det blir så mye mer personlig og intimt. Kjenner meg igjen i det å bli kalt kjip. Skjønner ikke helt hvorfor, det er ikke noe kjipt i å ha litt andre behover enn andre.
      Tusen takk!

Legg igjen en kommentar

